For millioner af brasilianere og internationale turister, der deltog i de olympiske lege i Rio de Janeiro i 2016, taler statistikkerne for, at så mange som en ud af fem mødte en frivillig i en akvamarinblå T-shirt og kasket med et logo for ”Sandheden om stoffer”. Før og under sportsstævnerne uddelte mere end 5.500 frivillige så mange som 1 millioner oplysningshæfter, og informationsvideoer om farerne ved stofmisbrug spillede også på store skærme for tilskuerne.
Sandheden om stoffer-kampagnen – som blev skabt af Stiftelsen for en Stoffri Verden, der sponseres af Scientology Kirken – leverede guldmedalje-resultater ved at oplyse en befolkning om narkotikas onder; en befolkning der indtager 18 % af verdens kokainproduktion. Hash og syntetiske stoffer misbruges også i stor stil. Faktisk er problemet med stoffer i Brasilien så alvorligt, at landets indbyggere i de sidste tre år har anmodet om flere Sandheden om stoffer-materialer end noget andet land, bortset fra USA, og der er kun halvt så mange indbyggere.
En bevilling fra Den Internationale Forening af Scientologer betalte for hæfterne såvel som polotrøjer, hatte, poser og bannere, som alle fremmede budskabet om at leve en stoffri tilværelse. Bevillingen finansierede også 500 tavler til underskriftsindsamlinger, som var udstillet rundt omkring i byen og fik tusindvis af underskrifter på løftet om ikke at bruge stoffer.
For at hjælpe med at få budskabet ud etablerede Stoffri Verden også et partnerskab med en klub kaldet ”Atleter for ren ydeevne”. Fireogtyve sportsfolk, inklusive fem tidligere olympiske medaljevindere, skabte deres egne informationsvideoer, hjalp som frivillige med uddelingen og signerede hæfter for unge ved to de olympiske stadioner.
Sneboldeffekten blev større, da ”adskillige kirker i Rio og São Paulo gav et rungende ’ja’ til enhver anmodning om støtte, som vores hold spurgte om,” sagde Mario Chirinos, der er direktør for Venezuelas Stiftelse for en Stoffri Verden. ”Kirkerne foreslog ruter og logistik for uddelingen gennem deres frivillige, og de kendte stederne, hvor de internationale turister holdt til samt stederne for de brasilianske turister.”
Ambra Calzolari, som er direktør for Stiftelsen for en Stoffri Verdens internationale kontor, sagde, at holdet hørte, at det sted, der var mest plaget af narkotika i Rio, var Copacabana, så de gav hundredvis af butikker langs hele den overfyldte strand informationshæfter til uddeling. ”Hæfterne blev revet væk,” sagde hun. ”Mødre kom også tilbage for at få flere hæfter til deres børns venner.”
Præster og embedsmænd fra myndighederne hjalp med at mobilisere kræfter, og derved blev kampagnen hjulpet på vej af mere end 5.500 frivillige. Det endelige resultat var ifølge Chirinos uddelingen af en million hæfter til turister, besøgende, kirker, sportsfolk, politi, brandmænd, volontører, børn og unge.
Calzolari fortalte om sine observationer. ”Brasilianerne er meget positive, modtagelige, villige til at hjælpe, nysgerrige om nye ting,” sagde hun. ”De fleste ved, at stoffer ødelægger liv, og mange leder efter en løsning. Da de fandt Sandheden om stoffer, ville de have den til deres familie, venner og kirker.”
Slutresultatet var, at tusindvis fra 55 lande underskrev det stoffri løfte, hvilket også omfattede 45 olympiske atleter. Radio- og tv-udsendelser om Sandheden om stoffer sammen med uddeling af hæfter anslås at have haft en positiv indflydelse på 6,3 millioner menneskers liv. Chirinos sagde: ”Vi redder liv, og ved at millioner af mennesker nu læser Sandheden om stoffer.”