Ekspansion

Scientologys stemme

28. Maj 2016

Historisk studie bliver en religions affyringsrampe til medierne i det 21. århundrede.

Femten medieledere fyrer hurtigt spørgsmål mod hinanden og støber en plan sammen for næste uges produktion i et elegant rødbrunt-og-gråt mødelokale i et Hollywood-studie. Der er en række hurtige, detaljerede rapporter om filmoptagelser på Filippinerne, i Marokko og på Cypern. Forberedelser til kommende optagelser i Sydney og New York bliver diskuteret.

Scientology Media Productions

Instruktører, skribenter, fotografer og musikere er involveret i et hævdvunden ritual for studierne i Hollywood – det ugentlige puls-tjek af de hundredvis af handlinger, der vil blive kombineret til snesevis af medieproduktioner. Gennem et af konferencelokalets vinduer kan gruppen få inspiration fra et af de mest kendte skilte i verden: de lidt skæve ni bogstaver, der prangende staver til ”HOLLYWOOD” på en bakke med krat, der ser ned over filmunderholdningens globale centrum. Ja, dette gamle studie fra 1912 i Los Angeles’ glitterby har mere end hundrede år på bagen som filmskabere. Studiet er ikke sat op til at skabe underholdning, det er blevet etableret for at opløfte menneskeheden og skabe en bedre verden – og det er en underdrivelse, ikke en bombastisk udtalelse.

Dette studie er hjem for Scientology Media Productions eller SMP, og videoerne samt musikken af den højeste kvalitet, de imponerende events, de slagkraftige tidsskrifter, og de snarlige tv- og radioportaler har vigtige budskaber: Der er håb for den problemfyldte verden.

Scientology Media Productions
Scientology Media Productions
Detaljerne Historiske udendørspassager fik deres fordums pragt tilbage – så de ser ud som for mange årtier siden – i det, der nu er Scientology Media Productions.

”Vil du gerne se, hvordan medierne burde være? Medier, der faktisk gør noget for menneskeheden, forbedrer civilisationen, finder løsninger til samfundets forrådnelse? Så er det her sagen,” siger Mitch Brisker, der er den overordnede instruktør som er ansvarlig for meget af den audiovisuelle produktion på SMP.

Det, der omgiver mødelokalet, hvor Brisker og andre af studiets ledere mødes hver fredag, er transmissionsbygningen, en af bygningerne på SMP, der forbinder filmskabelsens romantiske historie med det 21. århundredes teknologi for at skabe et helt enestående – dvs. som der ikke findes nogen andre steder – mediekraftcenter på 2½ hektar. De fleste moderne studier nu til dags udliciterer mange aktiviteter til underleverandører, men på SMP er al produktion og alle medieplatforme bygget ind i denne ene integrerede facilitet. En 50 meter høj antenne tårner over komplekset – og det er både et egentligt og et symbolsk budskab til hele verden om, at SMP er Scientologys stemme.

Der er optagestudier, redigeringsstudier, kreative lokaler samt redaktionslokaler til trykte medier og radio/tv, visuelle effekter, som skabes med computermagi og larmende konstruktion af kulisser. Der er højmoderne kontorer og 100 år gamle passager, som er blevet omhyggeligt restaureret.

Exhibition devoted to L. Ron Hubbard’s work
Historie L. Ron Hubbard skrev filmmanuskripter i dette studie i 1930’erne. Den del af SMP har nu en udstilling om hans arbejde i Hollywood.

Inde i transmissionsbygningens mødelokale er der to store whiteboards, der hver er ca. 2½ meter høje og 1½ meter brede. Tavlerne er rubriceret i brede lodrette rækker, der er afgrænset af horisontale linjer med 1½ cm mellem hver. De hundredvis af små rektangler er en liste over og definerer ”indhold” – hundreder af videoer og alle underprodukter til deres tilblivelse. Der er to timer lange dokumentarudsendelser, journalistiske undersøgelser, miniserier og live nyhedsrapporter fra steder så langt borte som New Guinea, Colombia og Schweiz samt de barske gader i Compton nogle kilometer væk. Og meget meget mere.

”Vi kan lide at se projekter i deres korrekte størrelsesorden, og fordi vores humanitære arbejde er så vigtigt, gør vi tingene STORE,” siger Brisker mens han vifter med hånden mod de enorme tavler. ”Medierne i vores højtudviklede samfund formes af kommercielle foretagender. Der er ingen faktisk journalistik udover det, som seertal og aktionærer tillader. Derfor repræsenterer vi noget helt nyt, og det følger slet ikke mediernes mønster. Vi støttes helt og holdent gennem donationer fra scientologer, og deres formål er at forbedre tilstandene i verden.”

Og han tilføjer: ”Vores medlemmer tror på at genoprette venlighed i denne verden. For de fleste medier er venlighed ikke en prioritet. Det er en prioritet, hvad angår vores mission.”

Med til mødet er der også John Sugg, som er redaktionschef for Kirkens kendteste dybdeborende nyhedsmagasin Freedom. Ligesom Brisker og mange andre fagfolk på SMP har Sugg haft en lang karriere i de almindelige medier. ”Jeg blev journalist, fordi jeg troede, jeg kunne forandre verden, gøre den bedre,” forklarer Sugg. ”Men hvis man tager et kig på de kvalmende medier i dag, opløsningen af de bedste aviser og nyhedsblade, så er der ikke meget til at være glad for. Freedom gav mig en chance for at gøre en positiv forskel i samfundet. Kan vi ændre verden? Helt sikkert.”

”NU VIL VI SKRIVE VORES EGEN HISTORIE”

Den 28. maj 2016 samledes mere end 10.000 scientologer og venner på hver terrasse, parkeringsplads, vinduesplads, hvert stykke fortov og alle andre vandrette overflader på Scientology Media Productions for at overvære den farverige og støjende historiske indvielse. Med en underfundig følelse af, at noget historisk var ved at finde sted, udtrykte mange i tilskuerskaren ærværdighed. Peter Kokolus havde for eksempel rejst hele vejen fra Kosiče i Slovakiet for at være med til åbningen af SMP. ”Det er noget, som vi vil fortælle til vores børn og deres børn,” sagde han. ”Det er utroligt.”

Meget af verden har ikke hørt religionens egen og sande historie – endnu. Dette begyndte man at ændre på ved denne begivenhed i maj. ”Som man siger: Hvis du ikke skriver din egen historie, vil en anden gøre det,” sagde David Miscavige, der er den kirkelige leder i Scientology. ”Så nu vil vi skrive vores egen historie som ingen anden religion har gjort det før.”

Det lille teater
Det lille teater Det blev oprindeligt skabt som studiets fremvisningslokale, og den historiske biograf er nu blevet fuldt restaureret og ser ud, som den gjorde i det tidlige 20. århundrede.
Angivelsen på listen over kulturhistoriske bygninger i Los Angeles
No. 198 Angivelsen på listen over kulturhistoriske bygninger i Los Angeles

Fra første færd i Scientology har Kirkens mission været at få menneskeheden op til større højder – og en af de vigtigste redskaber til at få det gjort er med religionens egne medier. Scientologys grundlægger L. Ron Hubbard var forfatter, fotograf, manuskriptforfatter og filmskaber, og den baggrund i medierne er blevet en del af Scientologys hurtige ekspansion over hele verden. Kirken har længe haft sit eget filmstudie, Golden Era Productions, der ligger nær Los Angeles, samt deres egne forlags- og distributionsfaciliteter i Los Angeles og i København.

Nu samler Scientology Media Productions fremtidens massekommunikationsenergi i et enkelt foretagende, som når ud gennem blade, tv, radio, særlige arrangementer, internettet med mere. Det gør religionen i stand til at få sit budskab ud på måder, der aldrig før har været mulige. Det nye globale mediecenter er også toppen af kransekagen mht. Kirkens ekspansion i de seneste år.

Scientology har stået over for de samme muligheder og udfordringer, som så mange andre i den digitale tidsalder: Hvis hjemmene er fyldt med storskærme, små computere og tabletter, virtual reality- og augmented reality-teknologi, og borgernes lommer og punge er pakket med smartphones, hvordan kan en organisation så ”tale til” det voksende digitale-altid-forbundne publikum for at opnå synlighed og nå ud gennem alle de tilgængelige kommunikationskanaler? Hvis man er Scientology Kirken, så finder man den altid frygtløse og beslutsomme pionerånd frem og etablerer sig selv som en global, digital mediestation.

SMP’s arsenal af online medier vil omfatte live-programmer og video-on-demand; ”over the top”-streaming til computere, tabletter, tv, internet-tv-bokse og internetenheder i biler; radiotransmissioner samt internetradio og podcasts; websites; sociale medier; og skabelsen af apps, som får alt det ovenstående ud til brugerne.

Det er grunden til, at SMP’s infrastruktur, med hensyn til computere og netværk, blev opbygget fra grunden for at leve op til vore dages – og morgendagens – definition på et globalt digitalt udsendelsesanlæg.

Scientology kanalen vil sende døgnet rundt. Forventningen er, at kanalen vil nå 20 millioner hjem, vil streame indhold til yderligere millioner, skabe medieindtryk og med sidste nye teknologi være i stand til at nå ud til alle internetenheder 24 timer i døgnet, hvor som helst i verden og på flere sprog.

SMP er det sidste nye skud på stammen efter adskillige årtier med historisk vækst for religionen.

Scientology indledte Guldalderen for viden og Teknologiens guldalder – skelsættende begivenheder, der betød den fulde genvinding og restaurering af alle religionens skrifter, kurser og åndelige vejledning, som stillede dem til rådighed nøjagtigt som L. Ron Hubbard havde haft til hensigt.

Scientology Media Productions
Enestående Lydstudier og kreative lokaler er hjertet i hvert eneste studie, inklusive SMP.

I 2009 etablerede Kirken verdens første fuldt-ud digitale forlag, først Bridge Publications i Los Angeles og derefter New Era Publications i Danmark, der producerer og distribuerer Hubbards skrevne og indspillede Dianetics og Scientology materialer. Det hele er on-demand, på ethvert sprog og i enhver mængde, uanset hvor på planeten. Og så kom Scientology Kirkens internationale Disseminerings- og distributionscenter, der er endnu en unik facilitet, der kan producere materialerne til religionens humanitære og samfundsforbedrende programmer til det globale publikum.

Samtidig og siden 2003 har religionen åbnet 55 nye Scientology kirker på seks kontinenter samt en storslået katedral, kendt som Flag-bygningen, ved Scientologys åndelige hovedsæde i Florida, der åbnede sine døre på vidt gab i november 2013.

Med SMP i gang er Kirken nu rustet til at nå ud til alle, overalt, gennem æteren, via internet og ved hjælp af tryksager. Det er kulminationen på en strategisk ekspansionsplan, der er forankret i Scientologys dybeste formål, som David Miscavige beskrev med disse ord: ”at dele den visdom, vi besidder, til at hjælpe andre med at hjælpe sig selv.”

Scientology Media Productions
Scientologys stemmeNyhedsudsendelser, talkshows, dokumentarfilm og meget mere vil transmitteres fra SMP’s faciliteter.

”Ved begyndelsen af dette tiår og med alt på plads til storstilet levering var det næste uundgåelige trin global kommunikation,” forklarede han. ”Hvorfor ikke etablere vores egen tv-station?”

Ja, hvorfor ikke?

Kirken begyndte at lede efter et sted til at bygge helt nye medie- og kommunikationsfaciliteter – en enorm opgave, der ville tage år. David Miscavige genkaldte sig det uundgåelige spørgsmål: ”I stedet for et årti med at bygge nye bygninger, kunne det så være, at der i hele Hollywood måske var et studie, der allerede var til rådighed? Utroligt nok kom svaret næste dag.”

Kirken hørte, at public service-stationen KCET ville sælge deres ejendom, som tilfældigvis var det ældste studie i Hollywood, der stadig var i brug – historiske bygninger.

1.540kvadratmeterDet samlede gulvareal for de tre studier til videoproduktioner og nyhedsudsendelser
720lysi et lysophængningssystem, der kan styres fra en centraliseret konsol
19kameraertil optagelse af dokumentarfilm og andre udsendelser
20kamerainputtil simultan overføring sammen med grafik, video og lyd

”I behøver ikke tænke over, om jeg skyndte mig derhen for at mødes med den øverste chef,” sagde Miscavige. ”Tv-stationen havde gjort meget for at vedligeholde denne historiske ejendom og ønskede ikke, at byfornyere skulle jævne den med jorden. De vidste, at vi ville tage os af den.”

Efter overdragelsen var i gang, opdagede Kirken at studiet, der ligger på West Sunset Boulevard nr. 4401, var det sted, hvor Hubbard begyndte sin karriere som manuskriptforfatter i 1930’erne og blandt andet skrev manuskripter for Colombia Pictures til en filmføljeton i 15 afsnit, der hed The Secret of Treasure Island.

Det var skæbnen.

ET HELT ENESTÅENDE, UNIKT MEDIECENTER

Efter KCET flyttede til Burbank i 2012, begyndte Kirken omhyggeligt at restaurere Hollywood-ikonet og give det et nyt liv som et topmoderne globalt mediecenter.

I tillæg til en satellitforbindelse til radiotransmissioner og højopløsningsvideo, har SMP tre optagelsesstudier samt lokaler til alle dele af præ- og post-produktion – herunder kulissedesign og -konstruktion, redigering, visuelle effekter, musik, lydoptagelser og mixning samt oversættelser til andre sprog – det hele under et tag. Det huser også Kirkens afdelinger for reklame, internetindhold og de sociale medier, en bladredaktion og grafisk design-studio samt al planlægning og udførelse af Kirkens større arrangementer.

Det hele er forbundet gennem et kæmpestort, avanceret digitalt lagringssystem med hundredvis af kraftfulde processorer, der er sammenbygget til en enkelt supercomputer. Hver eneste arbejdsstation i studiet er tilkoblet til denne, hvilket fjerner de almindelige grænser for workflows og gør det muligt at samordne indhold og programmering på tværs af en bred vifte af medieformater og -kanaler.

Chan Mahon er vicedirektør for transmissionssystemer for Integrated Media Technologies, Inc. (IMT), et af de førende rådgivnings- og ingeniørfirmaer indenfor digitale medier, hvis klienter omfatter f.eks. Fox News og Warner Brothers. Han var også rådgiver for SMP-projektet og beskriver det som en mulighed, man kun får én gang i livet. ”Der er måske to andre projekter i verden i denne størrelsesorden,” siger han.

SMP er bygget til fremtiden. De fleste udsendelsesfaciliteter blev skabt for mange årtier siden, da teknologien var meget anderledes. Hvert år opgraderede disse studier teknologien nok til at komme igennem det næste år. SMP er anderledes. Fra begyndelsen af tænkte Kirken på, hvordan studiet ville se ud i fremtiden, og etablerede derefter det perfekte mediecenter til at kunne skabe og distribuere indhold.

Scientology Media Productions
720 timers video hver dag
720timers video hver dagCentral Ingests kapacitet for bearbejdning af indkommende videoklip fra hele verden

Kirken var lige så engageret i at bevare det historiske studies forbindelse til fortiden og brugte 400.000 arbejdstimer for at restaurere alle ejendommens bygninger, så de genspejlede deres oprindelige pragt fra Hollywoods guldalder. Ingen steder er det omhyggelige arbejde mere tydeligt end i det lille teater der støder op til MPS Studie B. Det blev oprindeligt konstrueret som en fremvisningslokale, denne flotte sal med højt til loftet. Den er SMP’s historiske perle, og den antikke stukkatur og de omhyggeligt udskårne toscanske søjler blev fundet bag et trist lag af gipsplader.

Irwin Miller, der var chefdesigner for SMP-projektet hos arkitektfirmaet Gensler, siger: ”Det var herligt at se den faglige dygtighed, som de eksperter, der blev hyret til dette projekt, udviste for at restaurere alt det historiske. De tog sig af detaljer, som man bare ikke tager i betragtning på andre projekter.”

Editing Bay
Ubegrænset kreativitet Lokaler til videoredigering og en fremvisningssal gør det muligt for de kreative hold at producere alle mulige forskellige slags projekter.
20videoredigeringsstationer og -lokaler i alt

SMP er et anlæg, som både er imponerende og unikt, eftersom det forener filmkunstens historie med en digital multimediesaga, som stadig udspiller sig og vokser.

”Der er helt enestående,” siger John Maatta, en erfaren advokat i underholdningsbranchen samt medierne og forhenværende studiechef, som rådførte Kirken med hensyn til produktions- og distributionsplanlægning for den kommende Scientology kanal. ”Udstyret, detaljerne, den historiske baggrund – det er et helt unikt studie og [Scientology Kirken] har løftet det ind i den moderne tidsalder.”

Videoredigering

Og Kirken har ikke tænkt sig at stoppe der.

”Jordens befolkning er nu på over syv milliarder, og den vokser med mere end 200.000 hver dag,” observerer David Miscavige. ”Tilføj nu 3.000 muligheder for at kommunikere til hvem som helst på enhver given dag og erkend også, at disse budskaber rutinemæssigt er proppet med falsk hjælp, fejlinformation og rent ud sagt løgne.”

Komplet netværk
I et helt netværk Al produktion er integreret, så de har den hurtigste og bedst organiserede redigering i branchen

Når Kirken tænder for kontakten til SMP’s radio- og tv-udsendelser, vil indholdet omfatte en lang række programmer, der vil give et indblik i Scientology som en global bevægelse, og som vil forklare og undersøge Scientologys åndelige teknologi såvel som Kirkens mange praktiske redskaber, der bruges af folk fra mange trosretninger.

Andet indhold vil fokusere på de kirkesponserede humanitære kampagner samt nyhedsudsendelser, ”human interest”-programmer og dokumentarer om vigtige samfundsproblemer. Programmerne vil vise, hvordan scientologer, tværreligiøse grupper, ligesindede samfundsorganisationer samt almennyttige foreninger hjælper med til at bygge en bedre verden.

Master mikserstudie
Ypperlig lyd Mastermixerrummet er et af de fem SMP-mixerrum er bygget fra grunden for at opnå fremragende lydkvalitet.

Anlæggets tekniske mandskab er kirkemedarbejdere, der enten allerede havde erfaring med film eller radio-/tv-branchen eller blev uddannet og oplært i den audiovisuelle produktions aspekter i løbet af deres tid som medarbejdere. Kirkens personale bliver suppleret af et hold af mediefagfolk med specialer i grafisk design for tidsskrifter, redaktionelt arbejde, den digitale forlagsbranche, sociale medier og radio/tv. Det inkluderer medarbejderne ved tidsskriftet Freedom, hvor hovedredaktionen nu har hjemme i SMP.

Scientology Media Productions planlægger også at tilbyde indhold med generel interesse for alle seere om Kirkens forskellige mærkesager: menneskerettigheder, borgerrettigheder, religionsfrihed, medier, uddannelse, overgreb i psykiatrien samt moralsk forfald og samfundets standarder. Fokus vil ikke bare være på at afsløre problemerne, men også på at præsentere deres løsninger.

“Floated” rooms
"Svævende" rumAlle fem surroundsound-mixerrum er fritstående, så de er helt lydisolerede.

60 centimeter tykke vægge giver lydisolering
60 centimeter tykke vægge giver lydisolering

Maatta, som har arbejdet i Hollywood i mere end 30 år, siger: ”Med SMP vil [Kirken] kunne fortælle historier og formidle information på en måde, der vil skabe en emotionel forbindelse, og det vil resultere i ændringer i samfundet.”

SMP vil stille sine produktionsfaciliteter til rådighed for alle religioner og trosretninger, velgørende formål samt samfundsmæssige og humanitære organisationer, så de også på en bredere skala og mere effektivt kan udføre deres arbejde, der opbygger lokalsamfund, støtter kunst og kultur samt eliminerer stoffer og kriminalitet som landeplager.

Arturo Sandoval, som er kaptajn i Los Angeles politis nordøstlige afdeling, har planer om at benytte sig af det. ”Vi har allerede et fantastisk samarbejde med Scientology Kirken. [SMP] vil bare tage det til et andet niveau, for det vil gøre os i stand til at nå længere ud i samfundet og få vores budskaber ud. Så vi er meget glade for det.”

Kevin James, den højeste filmkoordinator for Los Angeles kommune, bifalder også SMP for deres planlagte tilbud til byen: ”Jo flere studielokaler, der er til rådighed, desto bedre muligheder har vi for at gøre det, som skal gøres med hensyn til frivilligt arbejde, humanitære indsatser og det medborgerlige engagement.”

Michael Levin, en tv-producer i Los Angeles, som arbejder med almennyttige foreninger og indsamlinger, er også entusiastisk. ”I denne tid, hvor de store virksomheder ejer tv-studier og kun fokuserer på deres produkter, er det rart at vide, at [Kirken] har sat liv i denne branche og vil få den til at fungere. Jo bedre man kan fortælle sin historie, og jo bedre man kan få den ud, desto større chance har man for at nogen ser eller hører den.”

Media-kontrolcenter

DETALJER OG PRÆCISION

Hvordan fortæller man sin historie? På SMP er ingredienserne omhyggelige trin, engagement, hensynstagen til detaljer og en kæmpemæssig kreativitet.

Cary Butler, der er chefmixer for SMP, konstaterer for eksempel, at en hel bygning på ejendommen blev bygget op omkring mastermixerrummet, og at de fleste soundboards og anden teknologi blev fremstillet i hånden af eksperterne blandt Scientology medarbejderne. Butler peger på en plet i midten af det 12 x 12 meter store lokale og siger: ”Dette er ’sweet spot’ [det perfekte punkt, red].” Når man lytter ved det punkt, kan man føle lyden i lige så stor grad, som man kan høre den.

For ca. to år siden begyndte de første fagfolk at installere sig på SMP, og mange af dem kom fra andre Scientology faciliteter. En masse video- og kamerahold begyndte at rejse ud over hele verden. Til hver en tid er der altid ti eller flere hold, der filmer historier i fjerne lande – eller så tæt på som i Los Angeles’ bydele. Alt det materiale lægges ind i SMP’s kæmpe computerlager, hvor det katalogiseres i en afdeling, der hedder Central Ingest, hvorefter det bruges til en række forskellige medieaktiviteter.

Server room
115 servere af høj kvalitet til produktion og arkivering
80km af kabler forbinder alle produktionsfaciliteterne med computerrummet
150+terabytes dvs. databehandlings­kapacitet, der muliggør al produktion

Den 31. juli blev en ny kirke og et nyt medborgercenter for eksempel åbnet i Harlem i New York. Lastbiler ankom dagen før, lastet med Hollywood-på-hjul.

Få timer efter ankomsten og en omhyggelig kortlægning af dækningsområdet, og efter de blev enige om placeringen, havde instruktøren, producerne, kameramanden, lyssætnings- og lydspecialisterne samt teknikkerne i flere forskellige fag forvandlet området til en udendørs scene. Platforme, hvor kameraerne skulle placeres, blev konstrueret, og flere kilometer kabler blev lagt. Belysningsstolper blev rejst rundt om på området, samtidig med at scenen og podiet blev bygget. Et sofistikeret robotkamera på en kranarm ville kunne give svævende billeder, som giver et så klart perspektiv.

Da de stationære kameraer var på plads, valgte operatørerne for de bærbare Steadicam-kameraer deres ”base” og fandt stederne med de bedste sigtelinjer, så de hurtigt kunne bevæge sig over til dem alt afhængig af handlingen på og i nærheden af scenen.

Det var en veritabel ballet, koreograferet af en garvet live-instruktør, der styrede det hele gennem et internt kommunikationsnetværk.

De mange timers forberedelse betalte sig, og mandskabet udførte deres opgaver, så hele verden kunne se og høre nøjagtigt, hvad der løb af stablen i Harlem, efter redigering og post-produktion var blevet gjort.

For de forsamlede var det en spektakulær ny kirke, som spiller en unik og vigtig rolle. Men for SMP-mandskabet, der havde arbejdet så hårdt og så længe for at få indvielsen til at se enkel og smidig ud, var der stadig mere at gøre. Den nu dokumenterede event skulle redigeres, så den kunne blive eksporteret til de forskellige medier rundt om i verden fra SMP’s hovedkontor.

Samme dag blev nyheden om eventen og en fotografisk rundvisning i den nye kirke postet online fra computerne på SMP. Indvielsen af Harlem gik ud til Scientology kirker i hele verden, blev brugt som et indslag i andre videoproduktioner og blev præsenteret i Kirkens publikationer. Tidsskriftet Freedom, som har fotografer, der rejser rundt sammen med videoholdene, udvalgte fotografier fra eventen – og selvfølgelig var journalisterne også til stede.

Så, hvordan fortæller Scientology Media Productions sine historier? Med præcision – så hele verden kan få budskabet. ■

5 acres of creativity
Alt som skal til for transmissioner, video, lyd og online-produktion findes i SMP’s anlæg.